Struktura, która używana jest do analizy różnych metod marketingu, aby poprawić wyniki biznesowe.Tak można było w skondensowany sposób przedstawić – czym jest marketing mix dla Twojego przedsiębiorstwa. Chociaż koncepcja 4P funkcjonuje na rynku od ponad 60 lat, to nie traci na wartości.
W artykule zapoznasz się z definicją oraz poszczególnymi elementami, wchodzącymi w skład marketingowej mieszanki. Poznaj fundamenty, bez których Twoje przedsiębiorstwo nie będzie się rozwijało.
Koncepcja 4P – przepis na sukces
Czym jest marketing mix – to termin używany do opisania różnych narzędzi i metod marketingowych stosowanych w celu sprzedaży produktu lub usługi. Istnieje wiele różnych strategii, które organizacja może wdrożyć w celu zdobycia udziału w rynku. Kombinacja marketingowa składa się z 4 filarów (4P) – produktów, ceny, kanałów sprzedaży oraz promocji.
Produkt (Product)
To nic innego, jak faktycznie oferowany produkt lub usługa. Co więcej, produktem może być sam człowiek, jednostka społeczna, która realizuje specyficzny zawód. Wyróżnia się dwie główne grupy towarów – nabywane przez osoby fizyczne oraz produkty, których zamówienie realizują przedsiębiorstwa.
Cena (Price)
Strategia cenowa produktów firmy to poziom, na którym produkt jest wyceniany na rynku. Może to być określone przez takie czynniki, jak rynek docelowy, popyt na produkt i marża zysku. Wycena produktu nie jest łatwym zadaniem. Należy przeprowadzić badania, aby dowiedzieć się, ile ludzie są skłonni zapłacić za produkty i porównać to z kosztami ich wyprodukowania. Ważne jest, aby dowiedzieć, czy firma będzie chciała pobierać cenę, która zmaksymalizują swoje zyski, więc ustalenie ceny, która jest uczciwa dla klienta i opłacalna dla firmy, jest trudne.Cenę dla każdego produktu ustalasz indywidualnie. Możesz również skorzystać z rabatów, aby zwiększyć sprzedaż.
Miejsce
Ten składnik, składający się na ideę marketingu mix, obejmuje miejsce sprzedaży produktu i jest sklasyfikowany jako dystrybucja. Gdzie powinieneś sprzedawać swoje produkty? Dostępnych wariantów jest wiele – online, w lokalnym środowisku, na targowiskach rolniczych bądź w sklepach stacjonarnych. Skupmy się jednak na biznesie prowadzonym w sieci internetowej. Dlaczego? To najlepsze miejsce do sprzedaży Twoich produktów, ponieważ możesz dotrzeć do odbiorców na całym świecie, a klienci nie będą musieli podróżować, aby kupić Twoje towary.
Promocja
Promocja marketingowa to działanie z obszaru marketing mix, które zachęca do zakupu produktu lub usługi. Jest często używana w połączeniu z innymi narzędziami komunikacji marketingowej, takimi jak reklama, reklama i promocja sprzedaży.
Strategia marketingowa, a koncepcja 4P
Rozwój produktu to pierwsza strategia marketingowa, którą należy wziąć pod uwagę w tym cyklu sprzedaży. To nic innego jak proces tworzenia nowych lub aktualizowania istniejących towarów lub usług. Obejmuje projektowanie inżynieryjne, produkcję, dystrybucję i działania marketingowe. Cena z kolei dotyczy to strategii marketera do rozważenia w tym cyklu sprzedaży. Ostatecznie, promocja,którą należy wziąć pod uwagę w tym cyklu sprzedaży. To działania reklamowe, promocyjne, public relations i promocji sprzedaży mają na celu uświadomienie produktu lub usługi i zachęcenie klientów do jego zakupu.
Jak widzisz, znaczenie tego, czym jest marketing mix nie osadza się jedynie na znajomości wymienienia poszczególnych jego elementów, lecz wdrożenia w praktykę. Buduj świadomą markę i nie pomijaj dbałości o każdy z komponentów 4P!